(startmenu)

De laatste uren van een bijzondere stalling

 

In 1987 werden de eerste stappen gezet om kilometers te besparen door stallingen in het leven te roepen. In 1988 ontstond de eerste stalling, te weten bij de EVAG in Vlaardingen. Gestart werd met 19 chauffeurs die later zouden opvallen door hun gezamenlijke gebruik van witte sjaals. Loek, Peter, Louis, Cees, Piet, Hans, Ruud, Jan, Joke, Louise, Ben, Coos, Luc en Arnold waren bij de eerste lichting. Ik vergeet vast een paar namen maar dat kan later aangevuld worden indien gewenst. Meer info over deze stalling is te vinden op deze link.

Na de eerste stalling volgden er meer: Coldenhove, Spaanse Polder en Monster. Ook Vlaardingen vertrok later naar een andere locatie. Dat was het Transportcentrum, praktisch tegenover stalling Coldenhove bij Vreugde Tours. Transportcentrum (14-2-2000 24 chauffeurs) en Spaanse Polder (14-2-2000 20 chauffeurs) werden, zeker in het begin, over het algemeen bevolkt door collega's vanuit Delft. Coldenhove en Monster startten veelal met Haagse collega's.

De hoeveelheid bussen en dus de hoeveelheid chauffeurs is in al die jaren wisselend geweest maar in 2012 werkten er 25 chauffeurs in het Transportcentrum. De naam werd in 2009 onder Veolia gewijzigd in "stalling Maasdijk" en daarna heeft deze locatie dus nog 10 jaar verder stand gehouden maar nu dus definitief uitgewist.

 

Op 28 september 2019 einde oefening nadat de portocabine werd verlaten op 24 augustus nadat EBS gekozen had voor een ander onderkomen.

 

Het uitzicht op de bussen, de wasmachine en de oranje container vanuit de portocabine is plotseling het uitzicht op een leeg terrein.
Wat nog weg gaat, is het gasstation (niet op de foto) en de tankunit (wel op de foto)
En dit is een blik op de andere zijde, op de portocabine en waar de fietsenstalling al het loodje gelegd heeft.
Een laatste blik op het interieur met een achtergebleven koffieautomaat en helemaal rechts de beroemde/beruchte kluis
Zo heb ik er nooit eerder naar kunnen kijken.
Transportweg 24 is weg getakeld
De kluis zou wel eens lastig kunnen worden werd gevreesd maar dat bleek mee te vallen.
De kluis van 2500 kg is er met een kraan uitgehaald en zat niet verankerd.........
 
 
Na grofweg 30 jaar is dit het trieste overblijfsel
Inbraken zijn een paar keer succesvol geweest zoals op de linker foto zichtbaar is,
waarna met camera's en een alarmgeprobeerd is om dit te voorkomen.
Wat daarna gebeurde had geen inbreker kunnen doen maar het kluisslot raakte onklaar.
Er moest met grof geschut een gat gemaakt worden om het slot te herstellen.
Het terrein is verlaten en staat te huur.

 

Zijn er collega's die aanvullende informatie hebben
of die een eigen ervaring willen delen, neem met mij
contact op via kameleon@ziggo.nl