(
startpagina)


Geschiedenis van Delft station

van 1884 tot 2018

 

 

Van Delft Station zou je een behoorlijke fotoverzameling verwachten en hieronder vind je ook een redelijk aantal vooraanzichten van het stationsgebouw maar een overzichtsfoto van het stationsplein mét bussen is niet echt ruim voorradig.

Nog geen plein in 1895


De van Leeuwenhoeksingel liep gewoon door
met een bocht naar de Westvest in 1935

Het plein heeft door de tijden heen vele gedaantes gehad die ik graag laat zien. Al is het vanuit een zijdelingse invalshoek.
 


Wat een rust, het personeel poseert


Hieronder zie je het stationsgebouw gefotografeerd in de periode dat blijkbaar de auto nog moest worden uitgevonden maar dat ook de wirwar aan fietsen (zelfs in verhouding tot het toenmalige inwoneraantal) ontbreekt en dat vind ik op z'n minst gezegd vreemd. Het is uit de tijd van de veldwachter, linksonder zie je Bromsnor bij het hek, en vermoedelijk was er van een universiteitsstad nog geen sprake zodat er via een boemeltreintje hooguit drukte was op marktdag. Van een infrastructuur met stoepranden en verkeersborden zoals vandaag de dag was ook nog niets merkbaar.

 

Zou die kelder misschien de huidige eindpuntvoorziening zijn...............???????

 


In 1977 zag je rechts het restaurant
en een toerbus. Het aantal fietsen was nog beperkt

Op deze foto uit 1970 wel een bus in beeld. Het lijkt wel of het stationsgebouw net uit de steigers komt zo netjes en verzorgd ziet het er uit. Wie weet is er in die jaren net een restauratie uitgevoerd. Hier is al weer meer te herkennen van de huidige situatie al wijst nog steeds een beperkte hoeveelheid fietsen en een zeer gedateerde auto op een volstrekt andere tijd. De bus heeft trouwens ook aardige museumwaarde. Op de plek waar later het Grenswisselkantoor gevestigd was, zat toen nog de 'moderne' aanbouw van het stationsrestaurant. Ook in de jaren zeventig was er van een stationsplein, zoals wij dat kennen, nog geen sprake gezien de begroeiing op de plaats waar later ons busplein kwam.

Voordat er in Delft een vestiging geopend werd (aan de Schieweg 80), werd de stadsdienst van Delft werd vanuit Den Haag verzorgd. De bussen stonden achter het stationsgebouw en dagelijks kwamen de chauffeurs met een bus naar Delft. Ook de aflossing werd op deze manier geregeld. De stadsdienst bestond niet uit het lijnenpakket van nu maar was een stuk eenvoudiger met een een A lijn en een B lijn.

Het chauffeursverblijf was gevestigd in het gebouw en wel helemaal links in de linkervleugel. Daar kon je nieuwe strippenkaarten halen en een kop koffie drinken. De laatste dienst van de dag, sloot het stationsgebouw af en gooide daarna de sleutel in een gleuf in de muur van het station.
 


In 1990 was er het Grenswisselkantoor en lijn 130 en 131
stopten voor het station op doorreis naar Tanthof
(De 2e foto is uit 1992)

In de tijd dat er nog geen tram naar de wijk Tanthof reed, hadden wij op deze plek een superdrukke halte waar toen de toplijn 130, gecombineerd met lijn 131 halteerden. Daartegenover aan de andere zijde van de weg stond het beroemde Sextant. Zo genoemd vanwege de zeshoekige vorm.
 


In tegenstelling tot de andere foto's valt het mij op dat het station op deze foto een behoorlijk verloederde en rommelige indruk maakt.
 


Van iets latere datum gezien de portocabine
links voor het station

Toen het stationsplein heringericht werd naar de latere stand van zaken, werd er ter vervanging van het Sextant een portocabine geplaatst op de plek achter de hier zichtbare halte, tegen het stationsgebouw aan. Geen gezicht en geen aangename herinneringen aan die periode maar het leverde in ieder geval een plein en een eindpuntvoorziening op die lekker vloekten met de historische uitstraling van het stationsgebouw.
 


Een van de weinige foto's waar de fontein in beeld is
 
Helemaal links op de hoek van de foto hierboven,
zie je de hoek van het gebouwtje dat hieronder in beeld staat,
het sextant.
(klik voor meer info)

In 2007 is er duidelijk meer fietsgebruik
 

Fotograaf Jan leverde dit fraaie overzicht uit 2009
 

En ook het chauffeursverblijf was met de tijd meegegaan

Het moderne "Sextant" anno 2005. Een soort aquarium met een golfplaten dak in een entourage van zeemeeuwen en regenbogen.
 


En weer ging alles op de schop in 2010
 

Dit is het geworden