Startpagina |
Hans Koolschijn (met Herman Visser) door de ogen van Cobus Tekst & foto's: Jan van den Berg |
||
Start Passagiers | |||
|
Redactie & vormgeving |
|
Maar ik was de enige niet die op deze manier kennis maakte met Hans. Een andere collega, Eline, kreeg Hans in de bus, zij kende hem niet maar hij begroette haar met haar voornaam. Hij sprak over het bedrijf en de bussen en zij dacht dat het de een of andere baas van Connexxion moest zijn. Later werd haar alles duidelijk en Hans moest er hartelijk om lachen. Als een passagier gevraagd had om bij een halte te waarschuwen en Eline dreigde het te vergeten dan riep Hans met luide stem de haltenaam door de bus. Hij was een wandelend busboekje en hij heeft menig nieuwe chauffeur daarmee kunnen helpen. Het was altijd gezellig als hij meereed. Afgelopen week, na zijn overlijden, reed Eline door de Hugo de Grootstraat, de plek waar ze Hans een week of 2 geleden voor het laatst had gezien. Ze wist dat hij ongeneeslijk ziek was maar kon niet vermoeden dat Hans nooit meer bij haar in de bus zou stappen. Op dat moment dacht ze: ‘Wat zal ik zijn aanwezigheid missen’. Maar ook: ‘Wat ben ik blij dat ik die man heb mogen leren kennen!’ Aldus Eline. Hans was altijd een bescheiden mens, als je geen interesse had voor zijn gezelschap dan was het ook goed maar als je een goede verstandhouding had met hem dan behoorde een goed gesprek altijd tot de mogelijkheden. Wat filosoferen, een beetje de waan van de dag doornemen en dat meestal doorspekt met de nodige humor. Ik ben zijn gezelschap erg gaan waarderen en ik kon onlangs nog met hem de geconstateerde ziekte bespreken waarvan wij beiden wisten dat het hem fataal zou gaan worden. Hij was daar heel open over maar geheel in het besef dat er nog wat tijd te gaan was. Die tijd is hem dus uiteindelijk niet gegund. Opeens was er het nieuws dat hij overleden was. Wie weet wat hem bespaard is gebleven maar met 59 jaar had ik hem heel graag meer tijd gegund. Het mocht niet zo wezen. Vermaard om zijn herinneringen, je kon hem b.v. gewoon vragen welke bus er op een bepaalde datum in 1975 pech had gehad op de Nassaulaan of wat voor weer het was op 1 december 1982. Misschien wat overdreven, maar ver naast de waarheid zal ik niet zitten. Hans liep altijd wat gebogen maar met zijn hoofd omhoog. Sinds het slechte nieuws over zijn gezondheid was er duidelijk een verandering waarneembaar. Zijn hoofd liet hij hangen en je merkte dat hij het benauwd had. Hij was ineens oud geworden wat door vele chauffeurs werd opgemerkt. Ouder mocht hij helaas niet worden. Hans is lichamelijk hier, zijn geest is opgegaan in het Grote Geheugen ergens om ons heen. Ik zal hem, en ik spreek uit naam van vele collega’s, gaan missen. Hans, het was een voorrecht om je te hebben gekend. Bedankt. W.K. PS: De roos die we als afscheid van Hans kregen bloeit!!
|
|
|
Wat kan het besturen van bussen toch
hartstikke leuk zijn. Het manoeuvreren met zo'n voertuig doet een
beetje doorgewinterde chauffeur met één oog dicht maar wat het vak
in mijn geval zo boeiend houdt, is het dagelijks omgaan met allerlei
soorten mensen. |
|
Hans is al vanaf 1978 een heel actieve buspassagier. Weet van de hoed en de rand. Is een geboren Delftenaar, komt uit een gezin van 5 kinderen en alles en iedereen in Delft die dezelfde achternaam draagt, is op de een of andere manier gerelateerd. Hij is van huis uit Psychosociaal werker (= trainer of therapeut die actief is bij maatschappelijke dienstverlening en gespecialiseerde psychotherapeutische of psychiatrische hulp). Verder is hij journalist en enquêteur maar tegenwoordig is Hans full-time docent aan het Holland College aan de Kalfjeslaan te Delft. Hij geeft daar les in de vakken: Nederlands, Duits, Engels, Burgerschap (wat hem betreft liefst gecombineerd met Nederlands), presentatie en vergaderen aan jongens en meisjes van 16 tot 21 jaar. Meestal aan de Kalfjeslaan (MBO voeding) maar soms ook aan het Holland College in Maasland (MBO dieren). |
|
|
|
Ooit heeft hij een rijbewijs willen halen. Daartoe is hij
begonnen met gesloten beurs bij een instructeur waar hij klusjes
voor deed maar die helaas plotseling het leven liet. Na alles op een
rijtje te hebben gezet, heeft Hans er toch maar van afgezien om het
roze papiertje te halen. Toen werd het dus voortaan het OV wat de
klok sloeg. Hans oogt wat onbeholpen. Niemand heeft hem echter ooit humeurig gezien. Heeft veel vrienden en heeft 5 maal op het punt van trouwen gestaan. Driemaal is hij gevraagd en tweemaal stelde hijzelf de Big Question. Uiteindelijk heeft hij toch maar voor zichzelf gekozen en dat bevalt hem nog steeds prima. Toen ik vooraf bedacht wat ik wilde vragen had ik maar drie onderwerpen: privé, werk en bus. Daar hoefde ik niets voor op papier te zetten. Ik was begonnen met de vraag over zijn werk als journalist. Ik zat snel tussen hoofdredacteuren, burgemeesters en wethouders. Grootspraak? Dat zou kunnen. Maar hij noemt iedereen bij naam en vertelt er terloops nog bij op welke dag van de week dat was. |
|
Zo was er zijn onderzoek als freelance journalist dat er een rekening openstond van het Rijk aan de gemeente Delft met betrekking tot de bijzetting van Koningin Wilhelmina in de Nieuwe Kerk. Toentertijd had niemand daar belangstelling voor. Minister Zijlstra en de toenmalige Burgemeester van Delft dhr. De Loor en locoburgemeester Elfrich heeft hij daar danig over aan de tand gevoeld. Zijlstra had het erover dat Delft een rijke gemeente was die dat bedrag niet nodig had. Maar toen Koningin Juliana overleed, kwam het weer ter sprake en toen de hoofdredacteur van de zender ARD (Duitse Televisie) Rolf Dieber Krause, Hans belde en hem wat achtergrondinformatie vroeg, kwam diezelfde openstaande rekening ook weer ter sprake. Deze Rolf Krause noemde daarna terloops de nog openstaande rekening live op de televisie. 15 miljoen mensen waren daar toen getuige van. Ook heeft Hans in zijn journalistieke loopbaan (oorlogs)archief werk verricht in o.a. Metz, Frankrijk. Hans werd het na wat aandringen zelfs toegestaan om met behulp van een ‘Permis Extraordinaire’ geheime archiefstukken in te zien. Als toehoorder gaat het je al snel duizelen.
Hans heeft een fabelachtig geheugen. Vraag hem op welke dag b.v. 6
januari 2009 valt en hij zal dat vrij snel op kunnen zeggen. Hij
heeft daar een soort rekensommetje voor in zijn hoofd en heeft daar
al veel profijt van gehad. Ook andere zaken die voor een normaal
iemand volkomen onbelangrijk zijn, lepelt hij uit zijn hoofd op. |
|
|
|
De gezelligste tijd, gaat hij verder, waren
de jaren 1979 t/m 1982. Dat was de periode voor de totstandkoming
van de garage aan de Schieweg. Lou Walenburg zat toen nog op het
station in zijn eentje met een potlood de gehele administratie te
doen. De bussen stonden geparkeerd aan de achterzijde van het
station en in die tijd reden er chauffeurs in Delft met bekende
namen zoals b.v. Huub Oostveen, Rein Robbemond, Henk de Kok, Tako
Hoogland, Frans Vermaat, Ben Roessen (was Ben niet in 1972 in dienst
gekomen? vraagt Hans zich hardop af) en Willem Scholtes. Toen waren er soms nog van die strenge winters. Zo heeft hij op de Lange Kleijweg, met Teun Heijsteeg als chauffeur op lijntje 34, een uur gedaan over het stukje tussen de keerlus (het toenmalig eindpunt van de lijn) vlakbij het Haantje en Lintel (tegenwoordig Polakweg genaamd). Teun heeft contact opgenomen met de verkeerscentrale en Martin de Zoete vertelde hem dat hij maar beter naar binnen kon komen. Dit alles gebeurde op 23 januari 1984 vertelt Hans er terloops bij. Hij vult dit gegeven nog aan met het feit dat dit de enige sneeuwdag was in dat jaar! In januari 1979 waren er trouwens 10 ijzeldagen. Ik heb best wel regelmatig meegeholpen achter het station om de spiegels te krabben, vertelt Hans verder. Er was maar één bus die goed startte en dat was de 5442. Samen met deze bus en wat startkabels werden de andere bussen aan de gang gebracht. Er stonden toen voornamelijk bussen uit de 5400, 5500 en de 5600 series. Chauffeurs waar Hans het in de loop der jaren altijd goed mee heeft kunnen vinden zijn o.a.: Henk van Norden, René Peters, Martin Veldhuizen, Jan Tegelaar, Stefan Weterings, Jaap Krijger, Dirk van Vuuren, Henk Wennekes en Hans Meinders. Hans heeft heel wat uren doorgebracht in het OV. Het was ook geen enkel punt om een bus te rijden. Hij heeft dat zelfs meerdere keren gedaan o.a. op de 5437, 5529 en de 5647 waar hij een keer een stukje mee gereden heeft. Ook de 4697 had voor hem in dat opzicht geen geheimen, deze laatste had geen stuurbekrachtiging! Hans heeft altijd al zijn ogen goed
opengehouden. Het kan altijd gebeuren dat er iets met een chauffeur
gebeurt en hij weet dan precies wat te doen. Zo was hij een keer op
de tram (lijn 8 Holland Spoor – Scheveningen) toen de trambestuurder
onwel werd en hij de centrale heeft ingeseind en geïnformeerd. De
hulpdiensten waren toen heel snel ter plaatse. Hans heeft zelfs een
keer gesolliciteerd op de tram. Dat was in 1978. Hij is toen
afgewezen omdat hij de (psychologische) testkaartjes met kleuren
niet goed kon onderscheiden. Toen hij vervolgens met een
trambestuurder sprak en alles uit de doeken deed was de bestuurder
(Jan) zo verbaasd over deze afwijzing dat hij opstond (tram PCC
1214) en de tram verder aan Hans overliet. Er zaten zelfs nog twee
mensen in de tram, maar deze Jan heeft de 1214 toch maar Delft
binnen laten rijden. |
Herinneringen van Hans aan Herman |
|||
|
|||
|