(startmenu)

Reportage open museumdag Nationaal Bus Museum

 

Klik op de foto voor meer info

 


Op zaterdag 14 april bracht ik een bezoek aan het Nationaal Bus Museum.
Samen met 5 vrienden reed ik met de NS naar Groningen.
Zonder te vermoeden dat dit museum zo'n uitgebreide collectie zou hebben,
zagen we een buitenterrein met veel bussen die te gast waren maar ook stonden er
al vele bussen in eigendom van het NBM te pronken.
Daarna naar de expositie ruimte en daar stonden tientallen museumbussen,
vitrinekasten, etalagepoppen in diverse uniformen enz. enz. enz.
 

We werden bij het station opgehaald en reden met deze buurtbus

 

Een Mercedes busje uit 1984, de 7519
In Delft hebben we met soortgelijke wagens lijn 61 gereden

Hier een Mercedes O408 uit 1992

Ooit actief bij de GADO (N.V. Groninger Autobusdienst Onderneming)

Hier een MB200 van de GSM (N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij)
en later bij Oostnet. De bus had nummer 8797 uit 1981
Hieronder wagen 305 van DVM/NWH uit 1978
(N.V. Drentse Vervoer Maatschappij)
(NWH - N.V. Vervoersmaatschappij De Noord-Westhoek)
En een stadsbus uit Utrecht van de GVU uit 1988
(GVU - Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht)
Recenter deze Daf/Berkhof uit 1995 van Arriva
Van de GADO deze 8616 Een demonstratie van een busmotor
En een bolramer uit 1958 van de NOV met nummer 4710 Hier het logo van de NOV (Nationaal Openbaar Vervoer Museum)
Op veel wagens staan deze fraaie logo's Een oude bekende van Westnederland uit 1982.
Reed ook in Delft en ik heb er 49 keer een dienst mee gereden
Uit 1983 van de NZH (Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij N.V.) En van de ZWN uit 1979
ZWN - N.V. Streekvervoer Zuid-West-Nederland)
En zeer fraai onderhouden en nog zeer goed rijdend, deze 1698 uit 1981 Ook geleed is aanwezig met deze bus van BBA-Connex. De 879 uit 1988
(BBA - Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten N.V.)
Een bijzonder Leyland logo op deze wagen van GVG uit 1968
(GVG - Gemeente Vervoerbedrijf Groningen)
Een imposante rij bussen in de buitenlucht.
Zo meteen een blik op de bussen die binnen staan
Als decoratie tussen de bussen deze brandweervoertuigen uit vervlogen tijden
Binnen staat de stuurinrichting van een bus opgesteld En deze bus laat de motor zien
Heeft deze DVM chauffeur een korte nek? Nee, hij heeft zijn hoofd verloren
De fanfare luistert de museumdag op En hier een bekend type bus uit de jaren tachtig dat in Delft in het geel
op lijn 61 reed met de nummers 7000 t/m 7009 uit 1983
Een impressie van het aantal bussen en de drukte van bezoekers Een cabine van een toerbus met een duidelijk zichtbare pook
en met rondom doorzichtige dakdelen
Wagen 156 van de ESA uit 1970
(ESA - Lijndienst Exploitatie Maatschappij "ESA" N.V.)
En kijk eens aan, ook dit is geschiedenis
Een Leyland-Verheul van de NTM met nummer 4379 uit 1963
NTM - N.V. Nederlandsche Tramweg-Maatschappij)
DVM-NWH nummer 57 uit 1977 met Patrick aan het stuur
Ook de VAD is present met de 1759 uit 1980
(VAD - Veluwsche Auto Dienst)
En hier zomaar een zeer oude bus, een Bedford uit 1948
Reed bij Meinderink
Een NWH wagen uit 1986 En een stadsbus waar nog wat aan gesleuteld moet worden
Een Mercedes toerbus uit 1958 Het uniform van de ZWN-Groep
Zo kan een bus er voor de restauratie uitzien Het interieur is beperkt
Ook deze bushalte hoort bij de inventaris Als ook het LAB uniform
(LAB - C.V. Leeuwarder Auto Bedrijf)
Een gasgenerator die achter een bus gekoppeld werd in de 2e wereldoorlog Een stadsbus van de GVG uit 1978 met wagenparknummer 61
Nog een sfeerbeeld Een DAF/Domburg van de OAD uit 1965
OAD - Overijsselsche Autbusdiensten N.V.)
Opvallende chauffeurscabine met een stoel die gedraaid kon worden Een Austin van de GADO
En een showgirl van de FRAM Tot slot deden we een rondrit met deze FRAM/VEONN 1671 uit 1980
(FRAM - Friese Autobus Maatschappij "FRAM" N.V.)
(VEONN - Vervoersonderneming Noord-Nederland)
Het gezelschap genoot van de rit met deze oldtimer Maar ook nieuwe bussen waren aanwezig al waren dat er
beduidend minder. Hier de bus van QBuzz aangedreven met waterstof
De stemming bleef uitstekend en de dag werd besloten met een....... ..........etentje bij een uitstekende 'Chinees'

Aan het eind van deze reportage mag het duidelijk zijn dat een
bezoek aan dit museum voor onze beroepsgroep een aanrader is.
Er zijn o.a. miniatuurbussen te koop, er is een prima kantine,
kortom teveel om op te noemen wat je gezien moet hebben.
 
Meer weten? Kijk op Wikipedia
Nationaal Bus Museum

of de homepage
Nationaal Bus Museum