(start spoorzone) |
De aanleg van de spoortunnel in 2013 |
foto's Wim Koeleman |
Een rondleiding in augustus 2013 laat de voortgang duidelijk zien. (Met dank aan Bas Breijer/Siemens, BAM en Crommelijn) |
|
het 'machinehuis' aan het begin van de tunnel t.h.v. de Gamma hierin zijn ruimtes met apparatuur en computers te vinden om o.a. de signalering en ventilatie/afzuiginstallatie aan te sturen |
|
Bas laat trots het aandeel van Siemens en dus ook van hem zien en legt globaal de werking uit |
|
Veel moet nog geplaatst en ingesteld worden maar er is al veel high-tech te vinden Of het flitslicht nu al van toepassing is hebben we niet getest..... |
|
Bas legt o.a. de wijze van werken en de manier waarop de elektronica reageert bij calamiteiten |
|
En dan zien we met eigen ogen het imposante van de spoortunnel, de buis is al in goede doen maar hier en daar zie je de damwanden nog wat het allemaal des te realistisch maakt |
|
Alles wordt via kabels aangestuurd dus is een kabelgoot geen luxe |
|
O.a. de groene vluchtdeuren worden in deze periode geplaatst en hier en daar zie je al de wegwijzers aan de muur alsof er elk moment een trein kan komen. De rechterfoto laat de grote ventilator zien waarvan er om de zoveel meter eentje aan de muur hangt |
|
Vreemd om te lopen op de plek waar over enige tijd treinen met maximaal 140 kilometer per uur doorheen razen |
|
En dan komen we geleidelijk in een ruimere ruimte en betreden we de perrons |
|
Nu nog een kale ruimte maar dat gaat snel veranderen |
|
De rechter foto laat de plek van een roltrap zien met de ruimte waar straks de aandrijving zal liggen |
|
Nog geen roltrap maar ouderwets klimmen....... Rechts een doorkijkje, waarvan er meerdere zijn, om de luchtdruk die een trein veroorzaakt kwijt te kunnen raken |
|
De tweede tunnelbuis zal voorlopig geen prioriteit krijgen en ligt er dan ook minder 'af' uit |
|
Alles gaat voorspoedig maar Nederland is Waterland en ook bij deze tunnelbouw zijn er plekken die zichtbaar lekkages vertonen. Er wordt hard aan gewerkt om dit op te lossen. Als dat onverhoopt niet gaat lukken heeft de PKN (Protestantse Kerk Nederland) al een ruimte beschikbaar ;-) |
|
De fietsenstalling krijgt ook al goed vorm maar de verwachting is dat deze immense ruimte na oplevering al te klein zal zijn. |
|
De in/uitgang naar en van het fietsenplateau laat de trappen al zien |
|
We komen weer boven en zien een herkenbaar beeld. Links zien we de plek waar een van de 2 bruggen naar het busstation gaat komen |
|
En de kade aan de overkant laat de plek zien waar de 2e brug gaat komen. De bussen rijden namelijk via 1 brug het station op en via de andere brug eraf |
|
En tot slot de plek waar wij eind 2014 naar verwachting met onze bussen gaan halteren. De lege plek op de voorgrond ligt tussen de 2 bruggen in en hier is het busstation gepland. (zie de tekening helemaal onderaan) |
|