-
In 1895 reed de eerste
stoomtram van Den Haag naar Naaldwijk en deed over de hele rit 1
uur en 10 minuten
-
Op 2 maart 1895 werd het stationsgebouw aan de
Verspycklaan in
Naaldwijk geopend (nu een Marokkaans gebedshuis)
-
Dhr Verspyck begon per 1 januari 1889 als chef
exploitatie en werd op 16 oktober 1891 de 1e directeur van de WSM
-
In 1887 verscheen de 1e reclame op een trein van de
WSM. De reclame was voor cacaofabriek
van Houten
-
In 1898 reed de WSM met een gastram ipv een
stoomtram, op proef !!
-
Op 1 januari 1905 werd de 'nieuwe' vestiging aan de
Lippe-Biesterfeldweg in Loosduinen officieel in gebruik genomen
-
In 1906 kwam de eerste vrouw in dienst
-
En in 1907 werd het traject
Naaldwijk-Maaslandschedam in gebruik genomen door de stoomtram.
-
In 1912 bedroeg het weekloon van de WSM
stationsbeambte 12 gulden.
-
In juli 1912 wordt de lijn Maaslandschedam -
Maassluis geopend
-
per 1 oktober 1912 volgt de officiële opening van
het traject Maaslandschedam - Delft met als eindpunt de Spoorsingel
(zie foto)
-
Aan het eind van 1912 waren er 149 werknemers in
dienst bij de WSM
-
In 1914 bedraagt de totale lengte van het spoor 49,6
kilometer
-
Vanaf 3 augustus t/m 1 september 1914 was er ivm de
oorlog volledige mobilisatie, dit werd op 1 november opgeheven
-
Dhr. Verspeyck overlijdt op 16-2-1917 op 62 jarige
leeftijd. Zijn opvolger is jonkheer ir. J. Roëll
-
In 1917 wordt de heer Modderman President
Commissaris
-
De oprichting van een bondsafdeling WSM vindt plaats
op 4-8-17
-
In 1918 rijden er 34 personenrijtuigen, 40
goederenwagons en 17 locomotieven
-
Rond 1920 had de WSM een minder goed imago. WSM
heette in de volksmond "Wij Sukkelen Maar"......
-
1921: WSM bestaat 40 jaar. Het beroemde tegeltableau
wordt aangeboden door de medewerkers
-
De eerste WSM autobus doet z'n intrede in 1923. 4
T-Fords en daarna nog 4 DioBouton wagens en 6 Mercedes bussen
-
De eerste tram met benzinemotor (de nr. 40) komt in
1923 in dienst. Deze tram bestaat nog steeds en staat bij
StoomtramMuseum Hoorn-Medemblik
-
Op 1 juni 1921 wordt De Delftsche Groentenveiling
aan de Buitenwatersloot-Den Hoorn in gebruik genomen waar de WSM
natuurlijk kind aan huis was.
-
In 1924 en 1925 verzorgde de WSM de aanvoer van
33.802 m3 zand voor de bouw van de Bomen-Bloemen en Vruchtenbuurt
van Den Haag.
-
Eind 1925 had de WSM naast de trams, 22 bussen in
dienst
-
Het eindpunt van de stoomtram in Delft (zie melding
van 1-10-1912) aan de Spoorsingel wordt omgebouwd tot een
bloemenzaak (Westlandsch Snijbloemen Magazijn)
-
10 juni 1925, de veiling in Poeldijk krijgt een
spooraansluiting - Op 22 juli 1926 aansluiting veiling Naaldwijk en
op 30 april 1931 aansluiting veiling Monster
-
17 maart 1926: opening veiling Loosduinen.
-
16 december 1931 stond er een wagon met stro in
brand. Na 2 uur blussen alles onder controle. De rekening: fl.
13,50......
-
In de dertiger jaren werd de crisis overal zeer
voelbaar dus ook bij de WSM
-
In 1932 stopte de WSM na 51 jaar met
passagiersvervoer per tram. De bussen rijden tot de Lange
Beestenmarkt in Den Haag. Het vrachtvervoer voor o.a. de veilingen bleef.
De tramremise wordt omgebouwd tot busgarage.
-
Het eindpunt van de tram in Delft aan de Spoorsingel
werd in juli 1933 opgeheven en het eindpunt werd verplaatst naar de
Parallelweg (zie foto)
-
In 1937 kwam de WSM in bezit van de aandelen Citosa
Boskoop
-
Ook in 1937 werd in Den Haag het reisbureau
Pullman-Express geopend en deed de touringcar zijn intrede
-
De auto won terrein en voor de aanleg van de A20
werd de spoorlijn Maassluis - Maasland opgeheven
-
Op 22 augustus 1938 vond er op een overweg in
De Lier een aanrijding plaats tussen de stoomtram en een auto. De
chauffeur van de auto is toen overleden
-
Een ander heftig voorval ontstond aan het eind van
de dertiger jaren. Vanuit Den Hoorn is per ongeluk een locomotief
geen rijden ZONDER machinist. De loc reed vrolijk door het Westland
van Den Hoorn via Schipluiden (de trambrug), de Maaslandsedam, De
Lier, Westerlee, Naaldwijk, Honselersdijk, Poeldijk en Loosduinen.
Daar kon men een bus langszij de locomotief rijden en is er een
machinist rijdend overgestapt op de stoomtram en heeft de boel
kunnen stoppen.
-
Op 10 mei 1940 werd de gehele busvloot van de WSM
gevorderd voor oorlogsvervoer
-
Een week later op 17 mei kon er weer een heel
beperkte dienstregeling op enkele lijnen gereden worden en op 30 mei
reden alle lijnen weer een beperkte dienstregeling.
-
In 1941 wordt de garage Loosduinen grotendeels
gevorderd i.v.m. de oorlog
-
Ook in 1941 wordt de WSM een dochter van de NS (10 %
eigendom van de Staat der Nederlanden) en de werknemers worden
daardoor semi-ambtenaren.
-
Een druk jaar dat 1941 want de WSM bestaat 60 jaar
-
Ook is er sprake van samenwerking tussen de NZH en
de WSM waar directeur J.Roëll van de NZH zich sterk maakt maar
uiteindelijk gaat dit plan niet door en komt er geen fusie
-
In de oorlogstijd maakte men weer gebruik van
gasgeneratoren als aanhanger van de bussen en ook de stoomtram werd
van stal gehaald en deed een tijdelijke herintrede
-
Februari 1945 wordt de tramwerkplaats in Loosduinen
gebombardeerd
-
In 1948 wordt de heer Piet Zaalberg benoemd tot
haltechef Naaldwijk
-
Op 21 januari 1949 overlijdt dhr. Roëll.
-
Het station van 's-Gravenzande wordt geopend op 18
maart 1952
-
Zomer 1956 komen er diesellocs in het bedrijf
-
Op 1 september 1956 eindigt het stoomtijdperk
-
Dhr Wim Kuilman komt op 1 oktober 1954 in dienst als
directie secretaris
-
Op 1 juli 1959 wordt dhr Kuilman benoemd tot
directeur. Hij zou dat blijven tot 1986.
-
In 1965 wijzigt de naam Westlandsche Stoomtram
Maatschappij in Westlandse Streekvervoer Maatschappij
-
Eind 1966 zijn er nog maar 13 WSM medewerkers actief
bij de tram
-
1 januari 1968 is een datum waarop veel gebeurde. De
fusie WSM-Citosa en van Gogh was een feit en daardoor de geboorte
van Westnederland
-
Op 1 januari 1968 vond de sluiting plaats van de
tramlijn Loosduinen - Schipluiden.
-
En ook op 1 januari 1968 werd de heer Zaalberg
uitrijchef over 50 bussen. De heer Zaalberg is met pensioen gegaan
in 1980.
-
Tenslotte sloot men de spoorverbinding op 1 februari
1970 tussen Delft en Den Hoorn en na 89 jaar kwam er einde aan het
trambedrijf
In oktober 1983 ging tramlijn 2 van de HTM rijden tussen
Den Haag CS en Kraayenstein over het oude WSM traject
Verder zijn nog diverse fietspaden in het Westland in
gebruik die aangelegd zijn op het oude WSM tracé.