(
startpagina)


Belangrijke momenten in de geschiedenis van de WSM
 

 



klik op het logo hierboven
  • In 1895 reed de eerste stoomtram van Den Haag naar Naaldwijk en deed over de hele rit 1 uur en 10 minuten

  • Op 2 maart 1895 werd het stationsgebouw aan de Verspycklaan in Naaldwijk geopend (nu een Marokkaans gebedshuis)

  • Dhr Verspyck begon per 1 januari 1889 als chef exploitatie en werd op 16 oktober 1891 de 1e directeur van de WSM

  • In 1887 verscheen de 1e reclame op een trein van de WSM. De reclame was voor cacaofabriek van Houten

  • In 1898 reed de WSM met een gastram ipv een stoomtram, op proef !!

  • Op 1 januari 1905 werd de 'nieuwe' vestiging aan de Lippe-Biesterfeldweg in Loosduinen officieel in gebruik genomen

  • In 1906 kwam de eerste vrouw in dienst

  • En in 1907 werd het traject Naaldwijk-Maaslandschedam in gebruik genomen door de stoomtram.

  • In 1912 bedroeg het weekloon van de WSM stationsbeambte 12 gulden.

  • In juli 1912 wordt de lijn Maaslandschedam - Maassluis geopend

  • per 1 oktober 1912 volgt de officiële opening van het traject Maaslandschedam - Delft met als eindpunt de Spoorsingel (zie foto)

  • Aan het eind van 1912 waren er 149 werknemers in dienst bij de WSM

  • In 1914 bedraagt de totale lengte van het spoor 49,6 kilometer

  • Vanaf 3 augustus t/m 1 september 1914 was er ivm de oorlog volledige mobilisatie, dit werd op 1 november opgeheven

  • Dhr. Verspeyck overlijdt op 16-2-1917 op 62 jarige leeftijd. Zijn opvolger is jonkheer ir. J. Roëll

  • In 1917 wordt de heer Modderman President Commissaris

  • De oprichting van een bondsafdeling WSM vindt plaats op 4-8-17

  • In 1918 rijden er 34 personenrijtuigen, 40 goederenwagons en 17 locomotieven

  • Rond 1920 had de WSM een minder goed imago. WSM heette in de volksmond "Wij Sukkelen Maar"......

  • 1921: WSM bestaat 40 jaar. Het beroemde tegeltableau wordt aangeboden door de medewerkers

  • De eerste WSM autobus doet z'n intrede in 1923. 4 T-Fords en daarna nog 4 DioBouton wagens en 6 Mercedes bussen

  • De eerste tram met benzinemotor (de nr. 40) komt in 1923 in dienst. Deze tram bestaat nog steeds en staat bij StoomtramMuseum Hoorn-Medemblik

  • Op 1 juni 1921 wordt De Delftsche Groentenveiling aan de Buitenwatersloot-Den Hoorn in gebruik genomen waar de WSM natuurlijk kind aan huis was.

  • In 1924 en 1925 verzorgde de WSM de aanvoer van 33.802 m3 zand voor de bouw van de Bomen-Bloemen en Vruchtenbuurt van Den Haag.

  • Eind 1925 had de WSM naast de trams, 22 bussen in dienst

  • Het eindpunt van de stoomtram in Delft (zie melding van 1-10-1912) aan de Spoorsingel wordt omgebouwd tot een bloemenzaak (Westlandsch Snijbloemen Magazijn)

  • 10 juni 1925, de veiling in Poeldijk krijgt een spooraansluiting - Op 22 juli 1926 aansluiting veiling Naaldwijk en op 30 april 1931 aansluiting veiling Monster

  • 17 maart 1926: opening veiling Loosduinen.

  • 16 december 1931 stond er een wagon met stro in brand. Na 2 uur blussen alles onder controle. De rekening: fl. 13,50......

  • In de dertiger jaren werd de crisis overal zeer voelbaar dus ook bij de WSM

  • In 1932 stopte de WSM na 51 jaar met passagiersvervoer per tram. De bussen rijden tot de Lange Beestenmarkt in Den Haag. Het vrachtvervoer voor o.a. de veilingen bleef. De tramremise wordt omgebouwd tot busgarage.

  • Het eindpunt van de tram in Delft aan de Spoorsingel werd in juli 1933 opgeheven en het eindpunt werd verplaatst naar de Parallelweg (zie foto)

  • In 1937 kwam de WSM in bezit van de aandelen Citosa Boskoop

  • Ook in 1937 werd in Den Haag het reisbureau Pullman-Express geopend en deed de touringcar zijn intrede

  • De auto won terrein en voor de aanleg van de A20 werd de spoorlijn Maassluis - Maasland opgeheven

  • Op 22 augustus 1938 vond er op een overweg in De Lier een aanrijding plaats tussen de stoomtram en een auto. De chauffeur van de auto is toen overleden

  • Een ander heftig voorval ontstond aan het eind van de dertiger jaren. Vanuit Den Hoorn is per ongeluk een locomotief geen rijden ZONDER machinist. De loc reed vrolijk door het Westland van Den Hoorn via Schipluiden (de trambrug), de Maaslandsedam, De Lier, Westerlee, Naaldwijk, Honselersdijk, Poeldijk en Loosduinen. Daar kon men een bus langszij de locomotief rijden en is er een machinist rijdend overgestapt op de stoomtram en heeft de boel kunnen stoppen.

  • Op 10 mei 1940 werd de gehele busvloot van de WSM gevorderd voor oorlogsvervoer

  • Een week later op 17 mei kon er weer een heel beperkte dienstregeling op enkele lijnen gereden worden en op 30 mei reden alle lijnen weer een beperkte dienstregeling.

  • In 1941 wordt de garage Loosduinen grotendeels gevorderd i.v.m. de oorlog

  • Ook in 1941 wordt de WSM een dochter van de NS (10 % eigendom van de Staat der Nederlanden) en de werknemers worden daardoor semi-ambtenaren.

  • Een druk jaar dat 1941 want de WSM bestaat 60 jaar

  • Ook is er sprake van samenwerking tussen de NZH en de WSM waar directeur J.Roëll van de NZH zich sterk maakt maar uiteindelijk gaat dit plan niet door en komt er geen fusie

  • In de oorlogstijd maakte men weer gebruik van gasgeneratoren als aanhanger van de bussen en ook de stoomtram werd van stal gehaald en deed een tijdelijke herintrede

  • Februari 1945 wordt de tramwerkplaats in Loosduinen gebombardeerd

  • In 1948 wordt de heer Piet Zaalberg benoemd tot haltechef Naaldwijk

  • Op 21 januari 1949 overlijdt dhr. Roëll.

  • Het station van 's-Gravenzande wordt geopend op 18 maart 1952

  • Zomer 1956 komen er diesellocs in het bedrijf

  • Op 1 september 1956 eindigt het stoomtijdperk

  • Dhr Wim Kuilman komt op 1 oktober 1954 in dienst als directie secretaris

  • Op 1 juli 1959 wordt dhr Kuilman benoemd tot directeur. Hij zou dat blijven tot 1986.

  • In 1965 wijzigt de naam Westlandsche Stoomtram Maatschappij in Westlandse Streekvervoer Maatschappij

  • Eind 1966 zijn er nog maar 13 WSM medewerkers actief bij de tram

  • 1 januari 1968 is een datum waarop veel gebeurde. De fusie WSM-Citosa en van Gogh was een feit en daardoor de geboorte van Westnederland

  • Op 1 januari 1968 vond de sluiting plaats van de tramlijn Loosduinen - Schipluiden.

  • En ook op 1 januari 1968 werd de heer Zaalberg uitrijchef over 50 bussen. De heer Zaalberg is met pensioen gegaan in 1980.

  • Tenslotte sloot men de spoorverbinding op 1 februari 1970 tussen Delft en Den Hoorn en na 89 jaar kwam er einde aan het trambedrijf

In oktober 1983 ging tramlijn 2 van de HTM rijden tussen Den Haag CS en Kraayenstein over het oude WSM traject

Verder zijn nog diverse fietspaden in het Westland in gebruik die aangelegd zijn op het oude WSM tracé.