(startpagina PV)

Westnederland Openbaar Vervoer
IN DE JAREN ZEVENTIG, TACHTIG EN NEGENTIG



startpagina Westnederland
 

Hoofdstuk 08 - Nieuwegein


Over Nieuwegein

 

 

Collage 1


 

Foto's 1 en 2:

Aandacht uiteraard voor de sneltram
links de gerestaureerde H.T.M. 58
naast het moderne model voertuig 5026

Rechts een sfeerbeeld van een station

 

 

 

Foto 3:

Twee sneltrams bij de bushaltes

 

 

 

 

Foto's 4 en 5:

Links staat in 1992 lijn 105 te wachten
op het passeren van voertuig 5010

Rechts: een soortgelijke situatie
maar nu met de 3773 en voertuig 5003

 

 

 

 

Foto 6:

Volop streekgeel of Westnederland geel
verwerkt in stations en trams


 

 

Collage 2


 
De bovenste 2 foto's:

In juni 1992 de 4497 bij de pont
en rechts dezelfde bus maar dan als lijn 106
vermoedelijk bij de Vlist of Polsbroek

 

Foto 3:

Ook in juni 1992 de 8234 op de busbaan
op weg naar Nieuwegein

 

 

 

 

 

 

Foto's hiernaast:

Links de busbaan bij IJsselstein
hier zomaar zonder file.......

Rechts het busstation met infokantoor
 

 

 

 

 

 

 

Foto's 6 en 7:

Links de busbaan met slagboom

Rechts de calamiteitenwagen, de oude
Leyland stadsbus 5677
(later bij het Nationaal Bus Museum)

 

Collage 3


 
Foto 1:
De vestiging in mei 1994

Foto 2:
Rechts staat de 5324 als lijn 190 naar Vianen
 

 

 

 

 

Foto 3:
Het verkeersbeeld t.h.v. sporthal Catharijne

 

 

 

 

 

 

 

Foto 4 en 5:

Links: ook buiten de drukte van de stad
met een bloemstuk op de grill (waarvoor?)

Rechts: de lagevloerbus O202

 

 

Foto 6:

Ook hier de 5324 in beeld
op weg naar Utrecht CS
(waarom op dit bouwterrein?)

 

Collage 4



 
Foto 1:
De werkplaats voor bussen met vooraan
de 5624

 

 

 

 

 

Foto 2:
Monteurs bezig met de ouderwetse bladveren

 

 

 

 

 

 

Foto links:

De 'underfloor' motor was eenvoudiger
te bereiken dan tegenwoordig.

 

 

 

Foto rechts:

Deze collega is verrast op zijn
50ste verjaardag aan de filmkast te zien

 

Collage 5



 
 


 

 

 

Foto 1 en 2:

Busstation Utrecht in de jaren 80

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto links:

Toerchauffeurs in beeld

 

Foto rechts:

Er waren reserve chauffeurs in die tijd
en hier zie je waarom......
ze klaverjassen!

 

Collage 6



 

De sneltram in Nieuwegein komt aan
op een dieplader
 

 

 

 

 

 
Op de tram ontstonden hechte relaties
tussen de bestuurders

 

 

 

 

 

 

 

Foto links:

De centrale was nog eenvoudig.
Controleurs bedienden de knoppen

 

 

 

Hier een mij niet bekende functionaris.
(meer info volgt hopelijk zsm)

 

Collage 7



 
Hiernaast een betere blik op de complexe
verkeerscentrale voor de trams
met ongetwijfeld bekende gezichten

zoals linksboven John Ossendorp

linksmidden Bertus Goes

rechtsmidden John, Johan Muns
en Bertus